Egyre szélesedő ellenállás van kibontakozóban az idei POSZT-tal szemben: a kritikusok a róla szóló híradást, a versenyprogramba beválogatott színházak és alkotók egy része pedig a zsűrit bojkottálja. A történet egyértelmű vesztese a Magyar Színházi Társaság, amelyből az elmúlt napokban kilépett a Színházi Kritikusok Céhe és az Örkény Színház is. Vajon mi vezetett odáig, hogy ez az eredetileg szakmai alapon szerveződő ernyőszervezet fokozatosan elvesztette minden lehetőségét arra, hogy beleszóljon a szakmát érintő kérdésekbe? Hogyan szorította ki a sokáig a szakma egységét őrző társaságot egy másik, hangsúlyozottan politikai alapon szerveződő társulás mindebből?
Az Ellenfény 2010/12. száma az egri színházzal foglalkozik, mely az elmúlt néhány évben jelentős színházi műhellyé, az ország egyik legütőképesebb társulatává fejlődött. A csütörtöki rendkívül társulati ülésen azonban Blaskó Balázs, az új direktor kijelentette, hogy az eddigi igazgató, „Csizmadia Tibor által meghatározott irányvonalhoz képest 180 fokos fordulatot szeretne.” A hátraarccal egy újabb történet ért véget.
Minden kedves olvasónknak színházi élményekben gazdag, boldog, békés új esztendőt kívánunk. Örülnénk, ha 2011-ben is megtisztelnének bennünket figyelmükkel. Számíthatnak rá, hogy az Ellenfény online idén beszámol a tánc- és színházművészet legfontosabb eseményeiről: új bemutatóiról, vendégjátékairól, kiemelkedő fesztiváljairól.
Hamarosan megjelenik az Ellenfény 100. száma. Ebből az alkalomból indítunk sorozatot, melyben az eddigi 99 szám emlékezetes írásaiból válogatunk. Olyan cikkeket közlünk újra, melyek nemcsak az elmúlt 14 év tánc- és színháztörténetének fontos alkotóira, maradandó előadásaira, jellemző tendenciáira emlékeztetnek, hanem amelyek a jelen számára is tanulságosak.
Mikor ezeket a mondatokat fogalmazom, nálunk még mindig nem látható az Ellenfény online aktuális oldala, de a szinhaz.hu vezetőitől határozott ígéretet kaptuk arra, hogy hamarosan működni fog. És hogy ez a cikk olvasható, azt jelenti, lám, tényleg működik.
2009 februárjában „egy titkos lakásban" mutatták be Kárpáti Péter új darabját. Az Ellenfény (és az Ellenfény online) majd egy éves adóssága, hogy nem számolt be az előadásról. Nem azért, mert nem tartjuk fontos, értékes produkciónak. Inkább azért nem, mert nem találtuk a formát és azt a kontextust, ahogyan valóban a darab és az előadás értékei szerint tudtunk volna vele foglalkozni.